Halaman

Rabu, 21 Februari 2018

Kisah Terkena Santau

Salam Sejahtera,
Kisah saya terkena santau ini bermula dari tahun 2011. Kiranya masih agak baru juga saya sembuh. Orang kata sekali terkena santau kesannya akan ada sampai bila-bila. saya rheda, memang ada hikmah yang banyak Allah bagi kelebihan pada saya untuk menerima ujian itu. Kesan pada awalnya muka saya pucat dan sendi sakit dan kadang kala terasa seperti kena cucuk pada tangan dan jantung. Berlatarbelakangkan seorang saintis saya percaya memang terdapat kuasa ghaib sebab Allah swt telah memberitahu kita pada ayat ke 3 Surah Al-Baqarah:

Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. (Al-Baqarah 2:3)
Tetapi, saya agak kurang yakin kuasa ghaib ini dapat memudaratkan manusia secara terus. Dengan anggapan “kalau kita tak kacau ‘dia’ kenapa dia nak kacau kita”. Pada peringkat awalnya saya mengesyaki mungkin disebabkan kurang nutrisi dan kurang bersenam. Saya mengambil sedikit supplement untuk tulang dan sendiri iaitu lebih kalsium dan glucosamine. Keadaan saya masih pucat dan malahan saya bertambah malas. Kalau hari cuti memang saya akan tidur seharian. Sepekara lagi yang belum saya lakukan secara serius adalah bersukan. Setelah bersukan ini (Pegi gim jer buat cardio skit) ada kalanya saya sihat dan adakalanya badan terlalu lemah. On off macam nie, saya beranggapan mungkin ianya adalah faktor usia yang semakin meningkat. Dalam tahun 2013 saya merasakan bahawa kahak saya berbau sangat busuk macam bangkai. Semasa pulang ke kampung di utara tana h air, kebetulan di hadapan rumah orang tua saya, ada tempat untuk membuang resedong. saya tak pernah membuang resedung. Pasangan suami isteri ini meletakkan sejenis herba dan diminta saya sedut melalui hidung. Apa lagi, meleleh air hidung sampai kena diletakkan bakul dihadapan saya. Dalam 30 minit selepas tu, sy merasa segar. Mungkin juga kaedah membuang resedung cara ini boleh menghilangkan bisa santau. Anda boleh mencuba dan kahak saya tidak lagi busuk.
Selepas beberapa bulan sakit-sakit badan itu kembali semula dan pekara ini berlanjutan sehingga tahun 2014. Saya masih belum mengenal pasti secara betul, apakah penyakit saya. Sehinggalah menjelang aidil fitri tahun yang sama, saya tidak boleh bangun untuk solat sunat raya di paginya. Kulit terasa sakit bila bersentuh dan diatas katil, saya sukar untuk mengerakkan badan. Mana taknya, gerak jer, kulit akan berasa pedih. Dalam hati saya, mungkin saya terkena denggi kerana rasa lemah itu mungkin terjadi akibat kadar platlet dalam darah yang berkurang. Selesai solat sunat raya, orang rumah saya terus membawa saya ke hospital kerajaan. Saya di usung dengan menggunakan kerusi roda, nak jalan pun tak daya.
Setelah selesai diperiksa, dan darah saya diambil untuk dibawa ke makmal. Doktor hanya mengatakan saya demam biasa. Saya hanya marah di dalam hati setelah hanya diberi panadol (paracetamol) tanpa antibiotik sekurang-kurangnya. Saya menyatakan tak puas hati saya pada emak saudara saya yang kebetulan doktor pakar di hostpital yang lain. Dia seakan-akan bersetuju dengan saya banyak graduan medikal sekarang kurang berkualiti. Pada keesokannya saya rasa baik sedikit dan boleh memandu kereta untuk ke klinik bapa saudara saya. Satu suntikan di punggung dan di’drip’ air masuk kedalam badan saya di kliniknya. Terasa cergas, secergasnya selepas itu. Main bola 90 minit pun rasa cam tak semput dah. Saya pulang ke KL selepas itu. Saya masih tidak berfikir tentang santau. Keadaan sakit-sakit badan tu dah biasa dengan saya. Kadang-kadang saya hanya mengambil painkiller sebelum dapat tidur. Sangat susah nak tidur, tapi bila dah tidur, susah pula nak bangun.
Dalam pada tu, ditakdirkan Allah swt. Saya telah berjumpa dengan seorang sahabat saya di Gombak. Dia tengok saya lain macam, tak macam dulu. sentiasa cergas. kalau dengan kapchai ke Temerloh itu biasa bagi saya. Malahan ketika di Temerloh, saya sering ke Kuantan dengan kapchai, layan movie dan balik semula ke Temerloh tanpa rasa sakit-sakit badan. Dia nampak saya pucat, tak macam 5 tahun sudah kami berjumpa. Pandangan makrifatnya mengatakan sesuatu yang ghaib telah menguasai saya. Saya seperti biasa, tak percaya tapi nak jaga h ati, saya tidak mengiakan atau menidakkan sekadar mengangguk saja dan senyum, Mungkin pada suatu hari, kawan saya nie merasakan saya tidak serious. Dia menjemput saya ngeteh dekat kawasan rumahnya di Gombak dan kebetulan kawannya dikatakan lagi ‘expert’ mungkin boleh membantu. Dia memegang jari tengah saya dan terasa seperti ada kejutan (pulse) dari jari saya ke jari dia. Saya masih berfikir mungkin electrostatik, tetapi pulse itu berterusan dari jari saya ke jari dia. Dia kata kalau nak ubatkan boleh, dia mandikan saya nanti. Dia cakap, ada maharnya dan maharnya itu agak mahal juga bagi orang yang tidak bekerja macam saya, ditetapkan pula harganya. Saya menjadi kurang yakin, sebab, kalau yang nak mengubat secara Islam nie selalunya bayaran seiklas hati. Nie mesti ada ‘trick’ kat mana-mana. Pekara tu tak berkesudahan sebab saya kurang yakin.
Saya bercerita pada isteri tentang kejadian aneh tu. Isteri saya mengesyorkan berjumpa dengan rakan sekolahnya yang juga seorang ustaz perubatan Islam di Kuantan nanti sebab ada kenduri disana. Tiba masa nak ke kenduri tersebut, melalui karak, tiba-tiba puli bawah kereta saya tercabut dan enjin mati tiba-tiba. Sejurus kejadian, saya keluar dari kereta dan terus muntah di KM 54 nak sampai ke Lentang dah. Isteri saya uruskan semuanya pasal kereta dan saya dah tak dapat berfikir. Kami dapat kembali semula kerumah dan setelah isteri saya menghubungi ustaz tu. Beliau berkata, boleh kalau nak teruskan perjalanan menggunakan kereta saya yang lagi satu. Kali nie isteri saya yang memandu. Sampai di kuantan, kami masih sempat ke kenduri. saya merasakan yang saya sihat sangat. Saya kata kepada isteri saya, tak payahlah kita kerumah ustaz sebab saya rasa sihat betul macam tak sakit, mungkin sebab saya muntah tadi, semuanya dah elok. isteri saya kata, kita dah janji dan ustaz pun tunggu kita dah siap masak skit-skit. Setibanya di rumah ustaz, kami bersembang kosong saja. Tiba-tiba anak saya menegur “Kenapa kaki abah biru?” saya melihat kaki saya kedua-dua belah dah biru kehitaman. Memang saya pelik. ustaz terus ubatkan saya, dan saya muntah lagi di rumahnya. Kaki beransur pulih. Ustaz kata ganguan nie dah lama dan dah masuk sampai ke tulang. Diminta saya amalkan se lawat keatas nabi saw disamping di minta mandi bersama limau nipis yang telah dipotong dan air yang telah dirukyahkan. Tak de bayaran dikenakan. Takkan tak bagi, saya hanya bagi sekadar yang mampu.
Setelah balik ke Kuala Lumpur, Barulah saya yakin yang saya telah terkena santau dan santau tu dah sampai ke tulang. Keesokan harinya saya mendapat ‘alamat’ untuk pulang ke Kedah dan berubat bersama guru tarekat di Kedah. Saya hanya memanggil guru nie dengan panggilan Paksu. Kalau di lihat secara fizikalnya, Paksu nie macam budak-budak, suka berseloroh tak da tanjak boleh mengubat orang. Orangnya kecil jer. Rumahnya dulu di tanah tol kerajaan di Kuala Kedah, berhampiran laut. Surau yang dibina di hadapan rumahnya lebih teguh dan baik kalau nak dibandingkan dengan rumahnya. Sekarang nie Paksu dah berpindah ke Pendang, Kedah dan urusan mengubat di ambil alih oleh anak muridnya yang sekarang nie dah jadi sahabat saya. Saya memanggil abang Ali. Dialah yang sama-sama tolong membuang santau saya bersama Paksu. Kawan saya yang di Gombak tempoh hari telah ‘mengunci’ di lutut saya sebelum ini. Kagum saya setelah Paksu menyuruh abang Ali membuka ‘kunci’ pada kedua lutut saya, sedangkan saya tidak memberi tahu Paksu tentang ‘kunci’ tu. Paksu menarik santau saya dan mula ‘menarik’ santau saya pada bahagian hujung jari-jari kaki. Sakitnya seperti dihiris-hiris kemudiannya limau pada tulang belakang saya, dan kedua belah kaki saya. Terasa seperti ‘pulse’ keluar dari tubuh, seperti ada kuasa yang menyedut keluar entiti apakah yang keluar? Wallahualam. Malam tu saya diminta mandi ais tengah malam bersama limau yang telah di beri. Bayaran seikhlas hati. Malam tu juga saya melihat ibu yang datang bersama saya tidak dapat menahan sebaknya sehingga menitiskan air matanya. Anaknya terkena buatan orang. Malam tu setelah balik ke rumah orang tua, saya mandi ais. Terasa segar seluruh badan. Alhamdulillah. Keesokan hari Paksu suruh datang lagi bersama air dari 7 kolah masjid dan bunga 7 warna, 7 jenis dan 7 kuntum. Ibu dan ayah saya siapkan air kolah tersebut, tak sampai hati kata ibu untuk kejutkan saya. Malam tu Paksu meneruskan sessi pengubatan saya dengan keluarkan ‘saki baki’ santau yang ada dengan limau dan saya di minta mandi air laut di campur dengan air 7 masjid beserta bunga-bunga tersebut. Hari ketiga berubat, saya rasa segar-sesegarnya tubuh badan saya. Saya pulang ke Kuala Lumpur pada hari ke-5. Paksu kata dah boleh balik. Lebih kurang 3 hari Paksu mengubat saya, dan terasa seperti ‘orang baru’.
Bila pulang ke KL, orang rumah saya seronok melihat muka saya mula kemerah-merahan dan berseri-seri, badan pun dah tak busuk macam dulu. Tetapi tak lama selepas beberapa bulan setelah saya kembali bekerja. Simptom-simptom santau ini kembali, kebetulan ketika berlaku masalah pada adik saya, saya berkesempatan berjumpa dengan seorang pegawai polis di IPD Petaling Jaya yang membawa saya berjumpa dengan imam di salah sebuah surau di Ara Damansara. Air mineral yang saya minum setelah dirukyah oleh imam menyebabkan saya muntah di sebelah longkang surau. sepertinya benang-benang keluar bersama dengan muntah saya, dan saya menarik benang-benang ini keluar dari kerongkong saya sehingga saya lemah longlai. Beberapa lama, badan masih lemah. Saya bertekad kembali ke Kedah berjumpa Paksu. Paksu minta saya carikan tanah liat yang tak terganggu, sekurang-kurangnya 2 kaki dalam dan bawa bersama daun durian. Tanah liat yang disebut hati tanah ini susah nak dicari memadai dengan men gambil tanah bendang yang dalam ketika itu. Paksu menyuruh saya kisarkan daun durian bersama dengan tanah dan dicampurkan air kelapa muda, ditapis dan diminum. saya merasakan badan saya seperti di’detox’ kerana asyik ulang ke toilet untuk buang air kecil.
Disinilah kajian saya bermula, kenapa air dan tanah menjadi unsur penting dalam penyembuhan. Dalam pencarian ini saya bertemu dengan seorang tukang urut di Kajang dan memberi saya hati tanah ini. Inilah pertama kali saya melihat hati tanah ini selepas hampir 20 tahun saya hanya mengenali ia sebagai Kaolinite (Sejenis mineral tanah liat). Kajian mendalam telah dilakukan. Mineral ini diketahui telah diguna lebih dari 3000 tahun sebelum masehi lagi di Mesopotamia, Kerajaan Mesir kuno, di China juga terdapat catatan mengenainya dan yang paling menarik, banyak produk-produk kecantikan menggunakan hati tanah ini sebagai bahan utama dalam merawat kulit.
Semoga kisah ini dapat memberi manfaat kepada semua.
Wallahualam….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mandi Air Sejuk (Ais). Fakta Sains yang disebut dalam Quran.

Terjemah Surat Shaad Ayat 41-44 Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami: Nabi Ayub ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berk...