Halaman

Khamis, 22 Februari 2018

Tanah Liat Kaolin (Hati Tanah)


Tanah liat Kaolin adalah mineral berkistal tanah liat semula jadi yang telah berkembang daripada proses luluhawa kimia batuan, yang terjadi dalam iklim yang panas dan lembap. Ia juga dikenali sebagai tanah liat China, tanah liat putih, tanah liat putih kosmetik dan secara kimianya mengandungi aluminium silika yang terhidrat.
Tanah liat China sering berwarna putih, terutama dalam keadaan tulen semula jadi. Walau bagaimanapun, warna mungkin berbeza-beza apabila ia berlaku dalam kombinasi dengan unsur-unsur lain. Kaolin tanah liat adalah serbuk lembut dan bersahaja dalam tekstur.   Tanah liat jenis initidak larut dalam air, tetapi membentuk penggantungan buburan iaitu ianya berupaya menyerap.  
  Manfaat untuk Kulit
Kaolin Clay mempunyai sejarah yang panjang dalam kesan yang baik pada kulit.  
  1. Kesan Penyejukkan
    Tanah liat ini telah digunakan secara tradisional untuk penjagaan, menutrisikan dan menyejukkan jenis kulit yang berbeza. Ia digunakan pada kulit sebagai serbuk debu atau dalam sebatian basah dan ditunggu sehingga kering kemudian dibasuh. Tanah liat kaolin berfungsi mengurangkan pengeluaran sebum (Cecair peluh). Ini menjadikan kulit berminyak untuk kekal licin dan kering.    
  2. Detoksifikasi
    Kaolin tanah liat digunakan sebagai detoksifikasi kulit dan ejen pembersihan. Ianya mengandungi kandungan silika yang tinggi , dapat membantu dalam membuang sel kulit mati dan menjadikan ianya subur untuk tumbuh semula. Ini juga membersihkan dan mendetox kulit serta menjadikan kulit lembap. Di samping itu, ia mempunyai mineral yang unik dan phyto-nutrien yang terkandung didalamnya, membantu dalam menghapuskan toksin dan minyak daripada kulit. Untuk menyahtoksik dan membersihkan kulit, tanah liat ini digunakan sebagai masker muka dan badan, di mana lapisan nipis digunakan pada muka atau pada badan dan dibiarkan kering selama 20 hingga 30 minit sebelum di basuh.    
  3. Kondisi Kulit
    Tanah liat ini boleh digunakan untuk merawat dan menyembuhkan pelbagai masalah kulit seperti kesakitan otot, gatal-gatal, radangan, luka kecil dan sederhana, lebam, bisul, kudis, gigitan serangga, kurap, panau dan pelbagai masalah kulit. Ini adalah kerana tanah liat ini meningkatkan peredaran darah ke kulit. Kekuatan penyerapan tanah liat jenis iniadalah sederhana dan ianya sangat berkesan dalam meningkatkan peredaran darah ke kulit, yang memudahkan penyembuhan daripada masalah kulit.
Manfaat dalam Perubatan
  1. Digunakan secara berkesan untuk merawat dan menyembuhkan kesakitan dan beberapa bengkak dalam mukosa oral (mulut) yang terhasil daripada rawatan radiasi.
  2. Dalam kombinasi dengan ubat lain, ianya boleh digunakan untuk merawat beberapa ulser atau radang yang lebih besar, seperti ulser kolitis. Ini kerana tanah liat ini menyediakan lapisan pelindung kepada epithelia (lapisan tisu nipis dikatakann kulit organ), saluran gastrousus juga dan dengan itu mencegah kerosakan yang terdedah radiasi atau asid hidroklorik yang menyebabkan ulser dan keradangan.
  3. Merawat pelbagai jenis cirit. Ia berfungsi menyerap bahan-bahan toksik dari saluran gastrousus.
  4. Tanah Liat Putih ini boleh digunakan untuk menguruskan pneumothorax spontan (agin sekitar paru-paru). Ini kerana kristal kecil kaolin bertindak sebagai lelasan terutamanya pada lapisan pleura endothelial. Ini menghasilkan pleurodesis, yang berjaya mencegah berulangnya pneumothorax atau pengaliran cairan pleural.
  5. Ia digunakan untuk mendorong pembekuan darah dalam prosedur diagnostik.
Kesan Sampingan.  
  1. Pendedahan yang panjang seperti debu tanah liat ini akan menyebakan kesesakan paru-paru yang kronik apabila selalu dihidu dan masuk kedalam paru-paru.
  2. Bagi mereka yang makan/minum. Cas negatif kristal tanah liat yang menarik cas positif bahan-bahan bertoksin dan logam berat, menjadi bahaya jika diambil secara berterusan kerana dikhuatiri apabila cas negatif ini lebih banyak akan menarik unsur besi yang penting dalam penghasilan sel darah merah dan seterusnya nutrisi tidak dapat diserap oleh badan dan menjadi bahan buangan. Dalam erti kata lain, seseorang yang mengambil tanah liat dengan kuantiti yang banyak dan berterusan akan kelihatan kurus dan kurang zat. Berhati-hatilah terutama kaum wanita yang terlalu obses untuk kurus dalam masa yang singkat. Jika terdapat tanda-tanda seperti tidak bermaya dan demam, perlulah dihentikan pengambilannya sementara dan banyakkan bersenam minum air putih dengan kadar yang banyak. Mengikut pakar nutrisi seperti Anthony Di Pasquale dan ramai lagi percaya tiada rekod buruk yang mereka pernah jumpa dengan makan/minum tanah liat putih ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mandi Air Sejuk (Ais). Fakta Sains yang disebut dalam Quran.

Terjemah Surat Shaad Ayat 41-44 Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami: Nabi Ayub ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berk...