Halaman

Rabu, 21 Februari 2018

Tanah Liat Putih Sebagai Masker Rambut


Tanah liat putih (Mineral Kaolin): Menyihatkan Rambut supaya lebih bersinar
Dari semua mineral tanah liat, Kaolin (sering dipanggil tanah liat "putih" atau "China") adalah yang paling biasa digunakan dalam kosmetik serbuk dan kering. Tanah liat jenis ini adalah menjadi yang paling lembut. Ia mempunyai sifat-penjerap yang besar, dan merangsang secara perlahan-lahan pertumbuhan sel yang sihat dan pembersihan - menjadikannya sesuai untuk digunakan pada kulit kepala dan rambut. Ia tidak berupaya menarik keluar minyak dengan kadar yang banyak, jadi ia tidak digalakkan untuk digunakan pada rambut bermasalah sama ada pada rambut kering yang terlalu kering atau rambut yang terlalu berminyak. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai rambut yang biasa iaitu tidak terlalu kering atau berminyak, tanah liat putih ini merupakan pembersih ideal. Mineral tanah liat putih ini kaya dengan silika, elemen semula jadi yang menyokong beberapa fungsi penting. Ia menyerap toksin pada rambut dan kulit kepala, meningkatkan kekuatan dan keanjalan, dan boleh membantu melambatkan proses penuaan rambut.
Resipi: Resepi popular untuk masker rambut adalah dengan hanya mencampurkan tanah liat serbuk dengan air panas. Anda juga boleh mencuba beberapa herba dan teh kegemaran anda untuk menambah ciri-ciri yang anda perlukan.
  • 1/2 cawan air panas
  • 2-3 sudu besar madu atau gliserin
  • 2-3 titik minyak pati pilihan (Essential oil)
Produk lain seperti yang dikeluarkan oleh L'Oréal juga menggunakan tanah liat putih ini sebagai bahan asas masker rambut. Jadi, kenapa perlu beli, jika anda boleh buat sendiri, manalah tahu, anda mungkin bakal jutawan kosmetik dengan menghasilkan produk anda sendiri dirumah, digunakan oleh anda sendiri dan dijual kepada kawan-kawan di pejabat sebagai produk 'homemade' anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mandi Air Sejuk (Ais). Fakta Sains yang disebut dalam Quran.

Terjemah Surat Shaad Ayat 41-44 Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami: Nabi Ayub ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berk...